Japan Airlines odebrały w ubiegłym tygodniu w Tuluzie 10. airbusa A350-1000. Najnowsza maszyna przewoźnika, to także 25. A350 we flocie linii. W najbliższych latach do floty JAL trafi kolejnych 26 szerokokadłubowych A350.
Najnowszy 25. airbus A350 i zarazem 10. A350-1000, to samolot posiadający rejestrację JA10WJ oraz numer seryjny MSN729. Airbus został przebazowany z Tuluzy do Tokio (HND) 17 lipca br., a w swój pierwszy rejs z lotniska Haneda poleci w nadchodzących dniach.
Wszystko zaczęło się w 2013 r.W październiku 2013 r. Japan Airlines zamówiły 31 airbusów A350: 18 A350-900 oraz 13 A350-1000 wraz z opcjami na 25 maszyn tego typu. Było to pierwsze zamówienie Airbusów przez tego przewoźnika. Kontrakt wyceniano wtedy na ponad 5 mld dolarów amerykańskich, a zamówienie było odpowiedzią linii na opóźnienia i uziemienie Dreamlinerów oraz złamanie monopolu Boeinga w Japonii. Jak mówił ówczesny prezes JAL, linia nie chce być już w 100 proc. zależna od produktów Boeinga.
W marcu 2024 r. linia podjęła decyzję
o zwiększeniu zamówienia o 21 maszyn A350-900. W tym kontrakcie był zapisany także jeden dodatkowy airbus A350-900 (w konfiguracji krajowej) jako zamiennik samolotu A350-900,
który został utracony w zderzeniu w Tokio w styczniu 2024 r. Ten konkretny A350 został dostarczony do przewoźnika na początku tego roku.
Pierwszego A350-900 japoński przewoźnik odebrał 13 czerwca 2019 r. W ceremonii przekazania maszyny w Tuluzie,
wzięła udział także redakcja Rynku Lotniczego. Natomiast pierwszy A350-1000 dotarł do linii 11 grudnia 2023 r. Dostawy wersji -900 przewidziane są do 2029 r., a ostatni z zamówionych A350-1000 powinien trafić do JAL pod koniec 2026 r. Łącznie przewoźnik będzie latał 51 maszynami A350.
Airbusy A350-900 zastąpiły głównie boeingi B777-200ER, natomiast A350-1000 będą zastępować większe
B777-300ER latające do tej pory głównie z Japonii do Europy i Ameryki Północnej.
A350-1000 następcą B777-300ERJAL przenosi obecnie swoją uwagę na głównych trasach międzynarodowych na airbusy A350-1000, które stopniowo zastępują samoloty B777-300ER na obsługiwanych połączeniach. A350-1000 oferuje lepszą efektywność paliwową, cichsze kabiny i nowoczesne udogodnienia dla pasażerów. JAL pozycjonuje A350 jako swój nowy flagowy samolot, dostosowując się do globalnych trendów w branży w kierunku bardziej zrównoważonych i nowoczesnych flot.
A350-1000 dla JAL otrzymał konfigurację czteroklasową dla 239 pasażerów: sześciu w klasie pierwszej (1-1-1), 54 w klasie biznes (1-2-1), 24 w premium (2-3-2) oraz 155 w ekonomicznej (3-3-3)
Flota JALObecnie flota Japan Airlines składa się ze 150 samolotów:
15 airbusów A350-900, 10 A350-1000, 42 boeingów B737-800, 24 B767-300ER, trzech B767-300BCF, 11 B777-300ER, 23 B787-8 oraz 22 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 105 samolotów: 11 airbusów A321neo, 23 A350-900, trzech A350-1000 które zastępują B777-300ER, 38 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią wszystkie B737-800NG, 10 B787-9 Dreamliner oraz 20 Boom Overture.